موتا Europa: پیچر شماره 1 برای شروع لاته آرت حرفه ای؟
۴۰ ساله که موتا Europa دقیقا مثل روز اول داره ساخته میشه. بدنهاش از سنگینی به بدنه یک ماشین مناسب جنگ شباهت داره و طراحی سادهای با جزئیات هوشمندانهای داره که نیازمند مهندسی دقیق بوده.
اول بیاید با یک پیچر حرفهای دیگه مقایسهاش کنیم: بمبر ورژن ۵. دقیق، نوک تیز، و با مرکز ثقلی نزدیک به دسته برای کنترل آنی و دقیق در ابعاد کوچیک. مثل فرمون یک ماشین فرمول ۱ تیز و دقیقه ولی به همون میزان هم برای کسی که تابحال باهاش کار نکرده سخت و غیرقابل کنترل ممکنه باشه.
حتی، نوع گرفتن خاصی برای دستهاش داره که مختص اجرای رزتا های ریز هستش و بدرد پترنهای دیگه و یا پیچرهای دیکه نمیخوره. کنار اومدن با این جزئیات میتونه برای تازهکار در لاتهآرت حرفهای سخت باشه و اینطور بنظر میرسه که شاید این پیچر چندان مناسب این اشخاص نباشه.
در مقابل، پیچر موتا Europa رو داریم که دقیقا مناسب این موقعیتهاست. به خلاف بمبر ورژن ۵ که خروجی اون با الهام از منقار پرندهها ساخته شده و از دو بخش تشکیل شده (یک بخش باریک که خروجی واقعیهستش و شیر از اون خارج میشه و یک بخش پهن که اجازه نمیده که موقع اجرای طرحهای پر لایه و ریز شیر بطرز غیرقابل کنترلی داخل بخش باریک به چپ و راست تکون بخوره.) خروجی پیچر موتا Europa از یک بخش پهن تشکیل شده. در حالت عادی ممکنه بگیم که چون این خروجی اینقدر پهن هستش لابد فقط مناسب طرحهای پهن و درشت و ابتدائی هست ولی در واقع، این خروجی با ارتفاع اضافهای که داره اجازه رسیدن به زاویههای بیشتری رو موقع ریزش میده و میشه باهاش حتی رزتای ریز هم زد! این کشف من بود بعد از اینکه یه دونه اورجینال گرفتم و با نسخه فیکش مقایسش کردم. با اینکه به ظاهر خیلی شبیه هستن و عموما بر این باور هستن که موتای فیک و اورجینال تفاوتی ندارن، ولی به علل زیادی تفاوت این دو از زمین تا آسمونه. حالا با هم به بعضی از این تفاوتها بین نسخه اورجینال و فیکهای بازار میپردازیم که نسخه اورجینال رو اینقدر متفاوت میکنن.
۱) وزن
اولین و واضحترین تفاوت بین نسخه اورجینال موتا Europa و نسخه فیک توی وزن اوناس. وزن موتای اورجینال بطرز قابل توجهی بیشتر از نسخههای فیک بازار هست و این تفاوت در حدیه که میشه حتی بر اساس وزن فهمید که یک پیچر موتا اورجینال یا فیک هستش.
موتا Europa اورجینال خیلی ضخیمه و دلیل این موضوع مقاومت در برابر استهلاک ناشی از فومگیری مکرر حین استفاده توی کافهست. موتا Europa اورجینال در برابر نسخه فیک مثل یک نفربر جنگی در مقایسه با یک قوطی حلبی کنسرو میمونه:)
۲) شکل و فرم دسته
دسته موتا Europa اورجینال (توی سایزهای بزرگ) تقریبا عمود به زمین هستش که البته زاویه دقیقش بنا به سال تولید و سایز پیچر عوض میشه ولی کلیت کم و بیش یکیه و توی بعضی نسخهها در پایینش یک سوراخ کوچیک وجود داره. در قسمت پایین دسته، یک خم شدگی اضافه وجود داره که میتونید انگشت کوچیکتون رو روش بذارید و راحتتر دسته رو بگیرین.

عمود بودنش به راحتی مچ دست کمک میکنه و باعث میشه در حین سنگین بودن به راحتی بشه باهاش کار کرد. به خلاف پیچری مثل بمبر ورژن ۵، وزن موتا Europa توی کل پیچر بطور متوازن پخش شده و شکل گرفتنش با دست تاثیر چندانی روی کیفیت کارکرد اون نداره. این یکی از نکاتی هستش که باعث میشه این پیچر در حین حرفهای بودن زیاد سخت نباشه.
۳) خروجی:
خروجی موتا Europa یک خروجی پهن و گرده که در نگاه اول آدم رو به این فکر میندازه که شاید نشه باهاش پترنهای ریزتر رو پیاده کرد ولی در واقع بخاطر انحنای دقیق خروجی نسخه اورجینال و ارتفاع زیادش میشه باهاش کارهای خیلی پیچیده و جالبی کرد و حتی رزتای ریز شاخه گندمی زد. دقیقا به همین دلایل بود که من از اول به این فکر افتادم که موتا Europa، وقتی که ۴۰ سال پیش که اولین بار ساخته شد، از زمان خودش خیلی جلوتر بود و برای کارهای فوقالعادهای طراحی شده بود.

۴) طراحی بدنه چرا جالبه؟
خیلی ساده، بخاطر مخروطی بودن منحصر بفردش. بخش پایینی موتا Europa دیوارهای صاف و عمودی داره که تا بالاش میشه شیر سرد ریخت و بعد میشه فوم گیری رو به گونهای انجام داد که سطح فوم از بالای قسمت صاف دیواره تا زیر خروجی بیاد. اگر دقیقا همینطوری فومگیری رو انجام بدین و ارتفاع بیشتر از این نشه، نتیجه یک فوم فوقالعاده مناسب لاتهآرت حرفهای میشه.
و اینا چهارتا دلیل اصلی بودن واسه اینکه من فکر میکنم موتا Europa یک پیچر کلاسیک، با اصالت، فوقالعاده برای لاتهآرت و مناسب همه سطوح (از مبتدی تا حرفهای) هستش.
تا ابد عقیده دارم که به این پیچر به اندازه کافی بها داده نشده:)